අන්තවාදී මුස්ලිම් මූලධර්මවාදය හා සිංහල බෞද්ධ ජාතිකත්වය ( පළමු කොටස ) – ඉස්ලාමයේ උපත හා ව්‍යප්තිය

බක්මහේ පාස්කු මළ බෙරය.

සිංහල අලුත් අවුරුද්ද ලබා බක් පුරහඳ ගෙවී යමින් තිබුණි. කොළඹින් ඉසබුවකට ඈත් වූවෝ නැවත සුපුරුදු ජීවන රටාව සොයා එනු පිණිස විසිරි ගිය බඩු මලු එකතු කරන්නට විය. දිනය දෙදහස් දහනවයක් වු බක් මස විසි දෙවෙනිදා ඉරිදාය. එදින ද සුපුරුදු පරිදි පාස්කු දා ඉරිදාවේ ඉර උදාවිය. තමන්ගේ ගැලවුම් කාරයා වූ ජේසුස් ක්‍රිස්තුස්න් ගේ උත්ථානය සිහිකර තමන්ගේ සමයන්ට අනුගතව වතාවත් සදහා ලංකික කිතුනුවෝ පල්ලිය කරා ගියහ. ඇතමෙක් විවේකිවත්, ඇතමෙක් සතුටු සාමිච්චියේත්, ඇතමෙක් ව්‍යාපාරික ආදි කොට ගත් කටයුතු උදෙසාත්, ඇතමෙක් පුරුද්දක් ලෙසත්, පාස්කු ඉරිදා උදා ආහාරය සොයා නගරයේ වූ සුපිරි අවන්හල් සහිත හෝටල් වලට ගියහ. පාස්කු ඉරිදාඉරමුදුන් වූයේ නැත. ඉස්ලාම් අන්තවාදයේ උපරිමය වූ ලේ රස සෙවු පාපතරයන් ඉස්ලාම් ආගමේනාමයෙන් බිහිසුණු බෝම්බ පොකුරක් පුපුරුවා මහත් වූ ජන සංහාරයක් සිදු කළහ. එදින පිපිරි ගියබෝම්බ හඬෙහි භයංකර ගිගුම තවමත් සමාජයෙන් ඉවත් වී නැත.

එකෙකු නොව සිල්ලෝම වරදෙහි බැදුණෝ වෙත්, සියල්ලෝම දුකට ද පත් වුවෝ වෙත්

අන්තවාදී මුස්ලිම් මූලධර්ම වාදය විසින් බිහි කරන ලද මේ සන්නද්ධ ත්‍රස්තවාදයට ගොදුරු වූයේ කතෝලිකයන් හෝ බෞද්ධයන් හෝ හින්දූන් හෝ නොවේ. මධ්‍යස්ථ මතධාරි සාම්ප්‍රදායික මුස්ලිම්ප්‍රජාවද භිතියට, සංත්‍රාසයට පත්ව ඇත.
අන්තවාදී මුස්ලිම් මූලධර්ම ව්‍යප්තියට එරෙහිව ප්‍රමුඛව කතාකළෝ නම්, සිංහල බෞද්ධ ප්‍රවාහයයි. නමුත් ධනේශ්වර ලිබරල් දේශපාලනයත්, අවස්ථාවාදී පශ්චාත්නූතනවාදී හූත්, අසංදෘෂ්ටික වියපත් මාක්ස්වාධීහූත්, බොදුබල සේනා වැනි ඇතැම් අවීනීත සිංහලබෞද්ධ සංවිධානත් ප්‍රමුඛව, සිංහල බෞද්ධ චින්තය විසින් ගොඩ නගා සිටි වියත්, හා ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදි ප්‍රවාදයන්, හාස්‍යයට, පරිභවයට, විකෘතියට ලක් කොට, ලත් තැනම ලොප් කර දමන ලදි. එය මුස්ලිම් මූලධර්මවාදයේ ව්‍යප්තියට හා තවුරුවට ඉතා ප්‍රබලව බලපෑම් කල බව අවිවාදයෙන් පිළිගත යුතුව ඇත.

දැනුම නිසැකවම ප්‍රඥාව උදෙසා මංපෙත් තනයි

අද වනවිට බහු වර්ගවාදී, බහු ආගම්වාදි රටක් වන අප, එම වාර්ගික, ආගමික හා සංස්කෘතික ප්‍රතිපත්ති වටහා ගැනීම කල යුතුය. මුස්ලිම් මූල්ධර්මවාදය හා එහි එක් ඵලයක් වන ත්‍රස්තවාදය මැඩිය හැකි ක්‍රමයක් වන්නේ ඒ පිළිබදවන නිසැක හා සාරවත් අවබෝධයයි. විශේෂයෙන් අපේ තරුණ පරපුර මේ පිළිබද දැනුමින් සන්නද්ධ විය යුතුය. එම දැනුම තුළින් අහිංසක මුස්ලිම් බහුතරයත්, අන්තවාදී සුළුතරයත් හදුනාගැනීම කල යුතුය. මේ ඇරඹුම ඒ සදහා අප විසින්නා ගන්නා සියුම් උත්සාහයකි.

ඉස්ලාමයට හා මුස්ලිම් වරුන්ට පෙර මක්කම විවිධ වු සමය, සමයාන්තර වලින් පිරී තිබී ඇත

ඒ කාලය වන විටත් මක්කම අරාබියේ වු ප්‍රබලතම වෙළද නගරයක් වී ඇත. ඇත පෙරදිග ඉන්දියාව, චීනය, මොන්ගෝලීයාව ආදියත්, යුරෝපයේ ග්‍රීසිය, රෝමය, ආදියත් අතර ඉතා හොද සම්බන්ධයක් තිබී ඇත. එසේම මක්කම නගරය වෙළදකටයුතු පමණක් නොව ආගමික මධ්‍යස්ථානයක් ද විය. අතීතයේ කාලවර්ණ පාශාණයකට මක්කම වැසියන් වැදුම් පිදුම් කොට ඇත. එසේම විවිධ දේවරූප, ප්‍රතිමා ආදියට ද වැදුම් පිදුම් කළෝ වූහ. ප්‍රධාන ආගම් ලෙස යුදෙවු, ක්‍රිස්තියානි, සරතුෂ්ත්‍ර ත් ( Zarathustra ), තරමක් දුරට හිංදු, හා බුද්ධ ධර්මයද ප්‍රචලිත වී ඇත. චීනයේ සිට ඇෆ්ගනිස්ථානය හරහා වැටි තිබුසේද මාවතේ වූ ප්‍රදේශ සෑම එකක්ම පාහේ බුදු දහම ප්‍රචලිතව තිබී ඇත. පහුගිය කාලයේ තලෙයිබාන් ඉස්ලාමික අන්තවාදි ත්‍රස්තයන් විසින් විනාශ කරන ලද බාමියන් බුදු පිළිමත්, ඉරානය, ඉරාකය ආදි ප්‍රදේශ වලින් බෞද්ධ නෂ්ටාවශේෂ හමුවීමත්, අරාබියෙහි හි බෞද්ධ දර්ශනයේ ප්‍රචලිත බව තහවුරු කරනු ලැබේ.

එවකට අරාබියෙහි ප්‍රමුඛතම දහම වූයේ සරතුෂ්ත්‍ර දහමයි

ඉරානයේ “සොරෙස්ට්‍රා” නැමැත්තා මූලික කොට ගෙනඇති වී තිබූ සරතුෂ්ත්‍ර දහම, ලෝකය මවන ලද දෙවි කෙනෙක් ගැන කියැවෙන අතර මෙම දහම කොකේසියානු ප්‍රදේශවල වු ආර්යන්ගේ දර්ශනයට ද පාදක වී ඇත. දෙවියන්, සාතන්, ආලෝකය, අඳුර, තෝරාගත් මිනිසුන් හා තෝරා නොගත් මිනිසුන් ලෙස ලෝකය බෙදීමත්, හා එමබෙදීම උදෙසා පැවතීම්ත් ආදිය එහි සාරය වේ.

සරතුෂ්ත්‍ර දහමේ ඉගැවීම් වලට පදනම්ව එකල පර්සියානුවෝ තුළ ඉතා ප්‍රබල ව්‍යප්තවාදින් බවට පත්ව ඇත

යුදෙවු ආගම ප්‍රභල ආගමක් වී ඇත.

ලෝකය මවන ලද්දේ සර්වබලධාරී දෙවියන් විසින් බවත්, සියලු දෙනාම දෙවියන්ට යටත්ව ජීවත් විය යුතු බවත් යුදෙවු දහමේ කියැවේ. දෙවියන් විසින් තෝරාගත් ශුද්ධ වු පිරිසක් ඇති බවත් (ඊශ්‍රායලයේ ) කාලයෙන් කාලයට දෙවියන්ගේ පණිවිඩය රැගත් අයවලුන් පහළ වන බවත්, ඔවුන් මිනිසාගේ එකම ගැලවුම්කරුවන් බවත් යුදෙව් දහමේ ඉගැන්වෙයි.

ක්‍රිස්තියානි ධර්මයේ පළමු තෙස්තමේතුව ( පළමු ගිවිසුම ) යුදෙවුවන්ට හා ක්‍රිස්තියාණින්ට ද පොදු වූ එකකි. ඉස්ලාමිකයෝද එය යම් තරමකට පිළිගනු ලැබේ.

ක්‍රිස්තියානි දහම ද මුල් තැන ගනු ලැබේ.

යුදෙවුවෙක් වූ, නසරතයේ ජීසස් යුදෙවු දහමේ වු “ඇසට ඇසක් වෙනුවට”, “දකුණු කම්මුලට ගසන්නේ නම් වම් කම්මුල ද හරවන්න” යැයි කියමින් මානව කරුණාවපිළිබද රැඩිකල් අදහස් ඉදිරිපත් කරන ලදි. බයිබලයේ නව ගිවිසුම එම මතය සමග ඇතිවිණි. ජේසුතුමන්ගේ මෙම මානවවාදි, මානව ප්‍රේමය ගැන වු ඉගැන්වීම් සදහා අභාසය ලැබුණු ආකාරය ගැන මත දෙකක් ඇත.

එකක් නම් ජේසුතුමන්ගේ හා පේදුරු ගේ ඇසුරත්, අනෙක නම්, සේද මාවත හරහා පැමිණි ටිබෙට් හී බෞද්ධ ලාමාවරුන්ගේ ඇසුරයි.

ජේසුස් තුමන් බෞද්ධයෙක් බව වන මතය ඉතා ප්‍රබල කරුණක් වී ඇත. කොලට් සේනානායක හා නාරද කරුණාතිලක යන මහත්වරුන් “යේසුස් නම් බුද්ධශ්‍රාවකයාණෝ” ලෙස අගනා කෘතියක් කොට ඒ මතය ගැන ශාස්ත්‍රීය සංවාදයක් ද කොට ඇත.

ඉස්ලාමයේ ඇරඹුම හා මොහමඩ් නැමති ශාස්තෘවරයාණෝ

මොහමඩ් නොහොත් මහමත් තුමා ව්‍යවහාර වර්ෂ 570 අප්‍රේල් මස අබ්දුල්ලා බින් අබ්දුල් මුටාලිබ් නම් පියාටත්, අමීනා බින්ටි වහබ් නම් මවටත් දාව මක්ක්ම නැමති වෙළද නගරයෙ උපන් බව මුලාශ්‍ර වල සදහන් වේ. මහමත්තුමාගේ දෙමාපියන් මක්කමහි “ක්වාරිස්” නැමති වෙළද ගෝත්‍රයේ වෙළෙන්දන් විය. ඔවුන් “බෙඩුයින්” නැමති කුඩාරම් ගසමින් තැනින් තැනට යන අරාබීන් ගෝත්‍රිකයෝ වූහ. ආරාබීන් යනු “නොමෑඩ්” යන ආර්යය ගෝත්‍රයක් ලෙස හැදින්වෙයි.

මේ වන විට, බුදුන් වහන්සේ, ක්‍රිස්තුස් වහන්සේ මෙන්ම, පර්සියාවේ ඩේරියස් ද, රෝමයේ ජුලියස් සීසර් ද, ග්‍රිසීයේ ඇලෙක්සැන්ඩර් ද බිහි වී සියවස් ගණනක් පසු වී තිබිණි.

කුඩා කලම පියා අහිමි වන කුඩා මොහොමඩ් තම ලොකු අත්තා වන අබ්දුල්ලා මුතාලිබ් යටතෙත්, ඔහුගෙන් පසු, මාමාකෙනෙක් වූ අබු තාලිබ් යටතෙත් හැදී වැඩි ඇත. ඔහු සිය මාමා වන අබු තාලිබ් සමග වෙළදාම සදහා විවිධ ප්‍රදේශ වෙත යන ලදි. එහිදි ඔහුට ‘කදීජා’ නැමති වැන්දඹු නමුත් ඉතා ධනවත් කාන්තාවක් ඇසුරෙහි සේවය කිරීමට අවස්ථාව ලැබුණ අතර පසුව මොහොමඩ්, කදීජා සමග විවාහ විය. කදීජා මොහොමඩ්ට වඩා වයසින් වැඩි නමුත් ඇගේ මරණය තෙක්ම මොහොමඩ් ගේ”එකම” බිරිද වුයේ කදීජා යි. පසුව ඔහුට වෙනත් භාර්යාවන් සිට ඇත.

ජිවිතයේ තුරුණු විය ගෙවී මැදි වියද ගෙවියන විට මොහොමඩ් ඉතා නිශ්ශබ්ද, අධ්‍යාත්මික ජීවිතයකට හුරු වු බව කියැවෙයි. මක්කම “කබා” නම් දේවස්ථානයක් විය. එහි විවිධ දේවරූප වත්පිළිවෙත් වූ අතර මොහොමඩ් එහි නිතර යන එන ලදි. දිනක් ඔහු හීරා කදු මුදුනෙහි සිටින විට, ග්‍රේබ්‍රියල් දර්ශනය වී මෙසි කියනු ලැබීය.

“මොහොමඩ්, නුඹ අල්ලහ් ගේ පණිවිඩකරුවා ය.!”

එදින, එනම් රාමදාන් ( ව්‍යවහාරයෙන් 9 වැනි මාසය ) රාත්‍රියේ ප්‍රථම දිව්‍ය පණිවිඩය එසේ ලැබිණි. ඉන් පසු වූ විසි අවුරුද්ද තුළ ඔහුට මෙවැනි දිව්‍ය පණිවිඩ රැසක් ලැබුණු බව පැවසෙයි.

පසු කලෙක මේ පණිවිඩ, මොහොමඩ් තුමන්ගේ අනුගාමිකයන් විසින් ලේඛන ගත කරන ලදි. ඒ අනුව “කුරානය” නැමති ලේඛනය බිහිවිය. කුරානයේ පරිච්ඡේද 114 ක් තුල “සූරා” ( පැදි ) 6616 ක් අඩංගු වෙයි.

ව්‍යවහාර වර්ෂ 613 දි පමණ මුහමද් ඉබන් අබ්දුල්ලා නොහොත් මොහොමඩ් නබි තුමා, තම බිරිද වූ කදීජා, අලී, සායිද්, අබු බකර් ප්‍රමුඛ පිරිසක් අභිමුඛව ඉස්ලාම් ධර්මය දේශනා කිරීම ඇරඹිණි. පිළිවෙලින් කදීජා, අලී, සායිද් හා අබු බකර් යනු ඉස්ලාමයේ මුල්ම අනුගාමිකයන් ලෙසසැලකේ.

අරාබි බසින් “ඉස්ලාම්” යනු කැපවීම, සාමය යන අර්ථ දෙනු ලැබෙයි. “මුස්ලිම්” යන අරාබි වචය තුළ දෙවියන්ට කැපවු යන අර්ථය ගැබ්ව ඇත. දේව වචනය, දේව වාක්‍ය යන අර්ථයෙන් “කුරානය” යන්න යෙදි ඇත. මෙසේ ඉස්ලාමයත්, කුරානයත් මුස්ලිම්වරුත් බිහි විය.

ඒක දේවාදී ඉස්ලාමයෙහි සර්වබලධාරී දෙවියා අල්ලාහ් ය

“සියලු පිළිම, සංකේත, ඇදහීම අත්හැරිය යුතුය. සිල්ලෝම සියල්ල දත් සර්වබලධාරී අල්ලාට යටත් වීය යුතුය” යැයි ඒක දේවවාදි සංකල්පයක් නබි තුමන් ප්‍රචලිත කරන ලදි. මෙම ඒක දේවවාදි ප්‍රකාශ වලින් එවකට මක්කමහි සිටි වෙළඳ ප්‍රජාව නබි තුමාටත් ඔහුගේ ක්වරයිස් ගෝත්‍රයටත් එරෙහිව නැගි සිටි අතර කදීජාගේ සහයෙන් ඔවුන් මක්කමින් ඉවත්ව මදීනාවට පලා යන ලදි. මේ වන විට මදීනාවේ සිටියේ යුදෙවුවන්ය. මදීනාවේ සිටි කස්රාජ් ගෝත්‍රය ඉස්ලාමය වැළද ගන්නා ලදි. එසේම නබි තුමන් විසින් ‘ඔස්’ නැමති ගෝත්‍රයත් ‘කස්රාජ්’ ගෝත්‍රයත් අතර තිබූ ගැටුම් සමථයකට පත් කිරීමට දායක වූහ. ඒ අනුව ඉස්ලාමයටත් නබිතුමාටත් රැකවරණය දීමට මදීනා වැසියන් තීරණය කරන ලදි.

ඉස්ලාමයේ ව්‍යප්තිය මදීනාවෙන් ඇරඹුණි

නොබෝ කලකින් මදීනාවේ දේශපාලණික, ආර්ථික, ආගමික හා යුද බලය නබිතුමා සතු විය. මදිනාවේ සිට නබිතුමන් වෙනත් දෙවියන් යදිමින් සිටි ගෝත්‍රික ජනයා අල්ලාහ් දෙවියන්ගේ අනුගාමිකයන් බවටපත් කළහ. වෙන් වෙන්ව සිටි අයවලුන් එක්සත් කොට සම මට්ටමකට රැගෙන එන ලදි. නබිතුමන් තම අනුගාමිකයන්ගේ දෛනික ජීවිතය ක්‍රමවත්ව පවත්වා ගැනීමට කටයුතු කරන ලදි. ඔහු බෙදි සිටි මදීනාව එක් දහමක් යටතට, එක් නිතීයක් යටතට, එක් පොදු පාලනයක් යටතට ගන්නා ලදි. මෙසේ සැදුණු ජන කණ්ඩායම ‘උම්ම’ යන නමුන් හැදින් වු අතර, නබිතුමන් ‘උම්මාවේ’ ආරාක්ෂාව හා පැවැත්ම උදෙසා මහත් උනන්දුවක් දක්වන ලදි. මුලාශ්‍ර අනුව, යුදෙවුවන් අනුව යමින්. ‘ඇසට ඇසක්, දතට දතක්, තුවාලයට තුවාලයක්, ජීවිතයට ජීවිතයක්” ලෙස ඔහු ක්‍රියා කර ඇත. එයින් තමන්ගේ ගෝත්‍රයේ පැවැත්ම තහවුරු කරගෙන ඇත.

ඉස්ලාමයේ ඉතා වැදගත් අංගයක් වනුයේ, තමන්ගේ දෙවියන් හා තමන් අහදන ආගම ව්‍යප්ත කිරීමයි. මහමත් නබි තුමා මදීනාවෙන් නතර නොවීය. ඔහු ව්‍යවහාර වර්ෂ 630 දි, තම උපන් බිම වූ, මක්කම ආක්‍රමණය කිරීමට තමන්ගේ හමුදාව යොදා ගන්නා ලදි. එහිදි පරාජයඨ පත්වු ක්වරයිස්වරු ඇතමෙක් කැමැත්තෙන් ද, අනෙකුන් බලහත්කාරයෙන් ද ඉස්ලාමයට හරවනු ලැබූහ.

පසුව “කබා” දේවස්ථානය ද තමන් යටතට ගත් නබිතුමන් එහි වු ප්‍රතිමා 360 ක් කඩා විනාශ කිරීමට කටයුතු කරන ලදි. ඉනික්බිති එහි වු කාලවර්ණ පාෂාණය මතට තම යෂ්ටිය තබාගත් නබිතුමන්, ජයග්‍රහණයෙන් ප්‍රිතිමත්ව මහ හඬින් ජය ඝෝෂා කළෝය.

“අල්ලා හු අක්බර් – අල්ලාහ් දෙවිදු ශ්‍රේෂ්ඨයි”

එලෙසින් ඇරඹි ඉස්ලාමයේ “රණ ගීතය” , නූතනය දක්වාම පැමිණ ඇත.

About Umanda Jayobandara (උමන්ද ජයෝබණ්ඩාර)

I am a Software Engineer in Sri Lanaka. Please visit my web site for more info http://umandajayobandara.com/
This entry was posted in කථාන්දර, මගේ ලෝකය., හුදකලා සිතුවිලි.... Bookmark the permalink.

ලිපිය සම්බන්දව ඔබගේ අදහස් ලබා දෙන්න

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ WordPress.com ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න /  වෙනස් කරන්න )

Google photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Google ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න /  වෙනස් කරන්න )

Twitter picture

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Twitter ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න /  වෙනස් කරන්න )

Facebook photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Facebook ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න /  වෙනස් කරන්න )